Ni har antagligen redan sett det eftersom det är huvudnyhet på de flesta nyhetssajter idag: Disney kapar affärsbanden till den svenska Youtube-stjärnan Felix »Pewdiepie» Kjellberg sedan han lagt upp en video där han betalat två män för att hålla i en skylt med budskapet »Death to all Jews» – samtidigt som de skrattar och dansar.

Men bakom denna nyhet ser jag något betydligt mer problematiskt. Den här killen har 53 miljoner prenumeranter på sin Youtube-kanal. 53 miljoner! Siffran svindlar. Förra året placerade tidningen Time honom på sin lista över världens 100 mest inflytelserika personer. Vi pratar alltså inte om någon marginell källarföreteelse här. Vi talar om en inflytelserik aktör på en arena som främst utnyttjas av dem som kommer att vara morgondagens makthavare. Att en så pass inflytelserik kille visar en antisemitisk video kan inte bara kallas dåligt omdöme, det är direkt ansvarslöst. Att han sedan försöker släta över det med stereotypa antisemitiska ursäkter gör inte saken bättre. Han inte bara kom på idén till denna video, han gjorde dessutom ett aktivt val att offentliggöra den på ett forum med 53 miljoner presumtiva tittare. 

Men inte nog med det. Den aktuella videon lade han upp den 11 januari och enligt den information jag sett plockades den inte bort förrän efter tre veckor. Tre veckor innan någon reagerade?! Det innebär – i värsta fall – att 53 miljoner människor har sett denna video utan att reagera. Å enligt uppgifter i massmedia har denne kille tidigare lagt upp nio videos med antisemitiska eller nazistiska inslag – bara sedan augusti förra året. Uppenbarligen utan att någon av dessa miljoner tittare har reagerat? Vad säger detta om vår tid och om framtidens makthavare?

Självklart skall Disney bryta alla band med denne kille. Så borde också alla hans 53 miljoner prenumeranter göra, men när jag nyss klickade in på hans youtube-kanal fanns där fortfarande över 53 miljoner prenumeranter…